Gegensätzliches zu Soja
Liebe Mitstreiter,
da ich Sojabohnen-Produkte in jeder Form sehr gerne esse, interessiert mich als PK-Betroffener das Thema naturgemäß sehr, weil es widersprüchlich diskutiert wird. Der eine Diät-Guru rät ab, der andere Diät-Guru rät zu (ähnlich wie bei Curcumin).
Gestern stolperte ich über zwei zeitgleiche Veröffentlichungen. Dabei umfasst die Menschen-Studie über 43.000 Männer, während die andere nur von Mäusen handelt (man könnte also sagen „Von Menschen und Mäusen“; vielleicht kennt ja der eine oder andere von Euch das phantastische Stück von John Steinbeck).
Ich bitte die Profis hier im Forum, meine Übersetzungen bzw. die Originalveröffentlichungen zu kommentieren, damit für uns „normale“ PK-ler etwas Handhabbares herauskommt. Die zweite Übersetzung kommt dann relativ kommentarlos in einem zweiten Beitrag.
Herzliche Grüße
Schorschel
Übersetzung 1:
Soja schützt bei lokal begrenztem Prostatakrebs, aber nicht bei fortgeschrittenem PK
26. März 2007
Die bislang umfangreichste Studie über den Einfluss der traditionell sojareichen japanischen Ernährung auf die Entwicklung von PK bei japanischen Männern hat scheinbar sich widersprechende Ergebnisse gezeigt: Die Aufnahme von Isoflavonen, die überwiegend aus Sojabohnen gewonnen wurden, reduzierte die Risiken bei lokalisiertem PK, erhöht aber die Risiken bei fortgeschrittenem PK.
Die prospektive Studie mit 43.509 Männern, die in der März-Ausgabe 2007 von „Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention“ veröffentlicht wurde, legt nahe, dass die Auswirkungen von Isoflavonen auf die PK-Entwicklung sich je nach Grad des Fortschritts der Krankheit unterscheidet, sagen die Forscher am Nationalen Krebs-Zentrum in Japan.
Eine mögliche Erklärung ist, dass die Isoflavone lediglich den Krankheitsfortschritt beim ruhenden („latent“) PK verzögern; sobald der Tumor die „Östrogen-Rezeptor Beta-Expression“ (??) verliert und aggressiv wird, können die Isoflavone das Entstehen des fortgeschrittenen Krebsstadiums nicht mehr verhindern; sie können dann das Risiko der Progression vielleicht sogar erhöhen, möglicherweise durch Reduzierung des Testosterons, sagen die Forscher. Es sei aber auch möglich, dass fortgeschrittener und lokalisierter PK einfach nur unterschiedlich Sub-Typen des PK sind, die eben unterschiedlich auf Isoflavone reagieren.
(Jetzt werden im Artikel weitere Studien gefordert.)
Bis diese Studien vorliegen, empfehlen die Forscher, dass die Japaner weiterhin Isoflavone mit ihrer Nahrung zu sich nehmen, aber nicht durch Supplemente (Nahrungsergänzungsmittel).
„Der lebenslange Konsum von Isoflavonen durch die traditionellen japanischen Lebensmittel kann eventuell gegen das Auftreten von PK schützen, aber wir können Männern, die nicht regelmäßig Isoflavone zu sich genommen haben, empfehlen, dies jetzt durch Supplemente zu tun, weil der Zusammenhang zwischen Isoflavonen und dem Risiko des fortgeschrittenen PK noch nicht geklärt ist,“ sagt Herr Kurahashi, Arzt und Autor der Studie.
Isoflavone wirken sowohl antioxidativ als auch in ihrer Eigenschaft als pflanzliche Östrogene. Sojabohnen sind die verbreitetste Isoflavon-Quelle, speziell für Genistein und Daidzein (?), von denen in einigen Tierstudien festgestellt wurde, dass eine schützende Wirkung gegen PK haben.
Japaner essen signifikant mehr soja-basierte Lebensmittel als Männer in der westlichen Hemisphäre, und das Vorkommen von PK ist in Asien viel geringer als im Westen. Allerdings haben Autopsien gezeigt, dass bezüglich des Vorkommens von ruhendem PK („latent“) oder klinisch insignifikantem PK keine Unterschiede mehr zwischen den beiden Populationen bestehen. Daher stammt die Theorie, dass Isoflavone den latenten PK daran hindern können, sich auszubreiten.
(Es folgt eine Passage über die Wirkung einiger typischer japanischer sojahaltigen Speisen auf PK, was für uns nicht so relevant sein dürfte.)
Die Forscher haben herausgefunden, dass die schützende Wirkung der Isoflavone am stärksten bei Männern im Alter von 60+ war: Je mehr Isoflavone sie aßen, desto stärker reduzierten sie ihr Risiko auf lokalisierten PK. „Vielleicht wirken Isoflavone nur schützend bei Männern, die älter als 60 Jahre sind, und haben keinen schützenden Effekt in den Frühphasen des PK bei jüngeren Männern,“ schlussfolgern die Forscher in ihrer Studie.
Die Inkonsistenz der Feststellungen (siehe Überschrift) kann diverse methodische Gründe haben. Oder – wie die Forscher spekulieren – die Isoflavone treten in Interaktion mit den Östrogen-Rezeptoren des Prostatagewebes und verhindern dadurch die Produktion von Testosteron, das den PK beschleunigt. Wenn der Tumor alle seine Östrogen-Rezeptoren verliert und dadurch nicht mehr mit den Isoflavonen interagieren kann, wachsen die Tumore aggressiv.
(Abschließend werden erneut umfangreiche Studien zu den Isoflavonen und PK gefordert.)
Hier nun der Originaltext:
Soy Protective Against Localized Prostate Cancer, but Not Advanced Prostate Cancer
March 26th, 2007 by admin
The largest study so far of how the traditional soy-rich Japanese diet impacts development of prostate cancer in Japanese men has come to a seemingly contradictory conclusion: intake of isoflavone chemicals, derived largely from soy foods, decreased the risk of localized prostate cancer but increased the risk of advanced prostate cancer.
The prospective study of 43,509 men, published in the March issue of Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, suggests that the effects of isoflavones on prostate cancer development may differ according to disease stage, say researchers at the ffice:smarttags" />Cancer National Center in Japan .
One possible explanation is that isoflavones may delay the progression of latent prostate cancer only; once tumors lose estrogen-receptor beta expression and become aggressive, isoflavones may fail to protect against the development of advanced cancer, and might even increase the risk of progression, possibly by reducing serum testosterone, researchers say. It is also possible that advanced and localized prostate cancer may be different tumor subtypes, which may react differently to isoflavones.
“The present findings provide no clear understanding of when or how localized cancer will develop to aggressive cancer, and of the related effect of isoflavones,” said the study’s first author, Norie Kurahashi, M.D., of the Epidemiology and Prevention Division of theNational Cancer Center .
“Given that Japanese consume isoflavones regularly throughout life, we do not know the period during which the effects of isoflavones on prostate cancer are preventive, and further research is required to find that out, including well-designed clinical trials,” she said.
Until those studies are done, the researchers recommend that Japanese men continue to consume isoflavones through their food and not through supplements.
“Consumption of isoflavones from traditional Japanese food throughout life may protect against the incidence of prostate cancer, but we cannot recommend the use of isoflavones from supplements for people who do not regularly consume these chemicals, because the relationship between isoflavones and the risk of advanced prostate cancer is not yet clear,” Kurahashi said.
Isoflavones act as both strong antioxidants and plant-based estrogens. Soybeans are the most common source of isoflavones, especially genistein and daidzein, which have been shown in some animal studies to exert a protective effect against prostate cancer.
Japanese men eat significantly more soy-based foods than do Western men, and the incidence of prostate cancer is much lower in Asian countries than in Western countries. Still, reviews of latent, or clinically insignificant, prostate cancer findings in autopsy reports have revealed no difference between the populations so scientists have theorized that isoflavones stop latent cancers from developing further.
Smaller epidemiological studies inJapan have reached differing conclusions about the protective effects of soy on prostate cancer development. So this research team conducted the most comprehensive analysis to date. They polled thousands of men age 40-69 about their consumption of 147 foods, the most popular of which were miso soup (primarily made from fermented soybeans), natto (also a product of fermented soybeans) and tofu, made from soy milk. Japanese consume miso soup more frequently, usually daily, than other soy foods, and miso, natto, and tofu account for about 90 percent of the population’s consumption of daidzein and genistein, according to Kurahashi.
The researchers then followed participants from 1995 through 2004 and found that 307 men were diagnosed with prostate cancer. In this group, 74 cases were advanced, 218 were confined to the prostate organ, and 15 were of undetermined stage.
They concluded that intake of genistein, daidzein, miso soup and soy food had no overall link to diagnosis of prostate cancer. However, they calculated that the risk of developing localized prostate cancer was 50 percent lower in men who ate the most isoflavones compared to men who ate the least − meaning that men in the top category ate between two and three times as much isoflavone-rich food.
However, in a discovery they cannot explain, they also calculated that the risk of developing advanced prostate cancer was twice as high in men who consumed two or more bowls of miso soup a day than in men who ate less than one bowl of soup.
They also found that the protective effect of isoflavone-rich food was strongest in men who were older than 60: the more isoflavones they ate, the more they reduced their risk of developing localized prostate cancer. “Isoflavone may be protective for localized prostate cancer only in men aged more than 60 years, and may not have a protective effect in the early stage of prostate cancer in younger men,” the researchers conclude in their study.
The inconsistencies in the finding − that isoflavones decreased the risk of localized prostate cancer, but not the risk of advanced prostate cancer − could be errors in food measurement, or could be due to the fact that the number of participants who developed advanced prostate cancer was small, said Kurahashi. Or, as researchers speculate, isoflavones could interact with the estrogen receptor on prostate tissue enough to inhibit production of testosterone, which can fuel prostate cancer. When tumors lose all of their estrogen receptors and stop responding to isoflavone-induced hormonal interference, they grow aggressively.
“A broad body of research is required to clarify the timing and period of isoflavones’ preventive effect on prostate cancer development,” Kurahashi said.
The mission of the American Association for Cancer Researchm founded in 1907, is to prevent and cure cancer. Founded in 1907, AACR is the world’s oldest and largest professional organization dedicated to advancing cancer research.
Liebe Mitstreiter,
da ich Sojabohnen-Produkte in jeder Form sehr gerne esse, interessiert mich als PK-Betroffener das Thema naturgemäß sehr, weil es widersprüchlich diskutiert wird. Der eine Diät-Guru rät ab, der andere Diät-Guru rät zu (ähnlich wie bei Curcumin).
Gestern stolperte ich über zwei zeitgleiche Veröffentlichungen. Dabei umfasst die Menschen-Studie über 43.000 Männer, während die andere nur von Mäusen handelt (man könnte also sagen „Von Menschen und Mäusen“; vielleicht kennt ja der eine oder andere von Euch das phantastische Stück von John Steinbeck).
Ich bitte die Profis hier im Forum, meine Übersetzungen bzw. die Originalveröffentlichungen zu kommentieren, damit für uns „normale“ PK-ler etwas Handhabbares herauskommt. Die zweite Übersetzung kommt dann relativ kommentarlos in einem zweiten Beitrag.
Herzliche Grüße
Schorschel
Übersetzung 1:
Soja schützt bei lokal begrenztem Prostatakrebs, aber nicht bei fortgeschrittenem PK
26. März 2007
Die bislang umfangreichste Studie über den Einfluss der traditionell sojareichen japanischen Ernährung auf die Entwicklung von PK bei japanischen Männern hat scheinbar sich widersprechende Ergebnisse gezeigt: Die Aufnahme von Isoflavonen, die überwiegend aus Sojabohnen gewonnen wurden, reduzierte die Risiken bei lokalisiertem PK, erhöht aber die Risiken bei fortgeschrittenem PK.
Die prospektive Studie mit 43.509 Männern, die in der März-Ausgabe 2007 von „Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention“ veröffentlicht wurde, legt nahe, dass die Auswirkungen von Isoflavonen auf die PK-Entwicklung sich je nach Grad des Fortschritts der Krankheit unterscheidet, sagen die Forscher am Nationalen Krebs-Zentrum in Japan.
Eine mögliche Erklärung ist, dass die Isoflavone lediglich den Krankheitsfortschritt beim ruhenden („latent“) PK verzögern; sobald der Tumor die „Östrogen-Rezeptor Beta-Expression“ (??) verliert und aggressiv wird, können die Isoflavone das Entstehen des fortgeschrittenen Krebsstadiums nicht mehr verhindern; sie können dann das Risiko der Progression vielleicht sogar erhöhen, möglicherweise durch Reduzierung des Testosterons, sagen die Forscher. Es sei aber auch möglich, dass fortgeschrittener und lokalisierter PK einfach nur unterschiedlich Sub-Typen des PK sind, die eben unterschiedlich auf Isoflavone reagieren.
(Jetzt werden im Artikel weitere Studien gefordert.)
Bis diese Studien vorliegen, empfehlen die Forscher, dass die Japaner weiterhin Isoflavone mit ihrer Nahrung zu sich nehmen, aber nicht durch Supplemente (Nahrungsergänzungsmittel).
„Der lebenslange Konsum von Isoflavonen durch die traditionellen japanischen Lebensmittel kann eventuell gegen das Auftreten von PK schützen, aber wir können Männern, die nicht regelmäßig Isoflavone zu sich genommen haben, empfehlen, dies jetzt durch Supplemente zu tun, weil der Zusammenhang zwischen Isoflavonen und dem Risiko des fortgeschrittenen PK noch nicht geklärt ist,“ sagt Herr Kurahashi, Arzt und Autor der Studie.
Isoflavone wirken sowohl antioxidativ als auch in ihrer Eigenschaft als pflanzliche Östrogene. Sojabohnen sind die verbreitetste Isoflavon-Quelle, speziell für Genistein und Daidzein (?), von denen in einigen Tierstudien festgestellt wurde, dass eine schützende Wirkung gegen PK haben.
Japaner essen signifikant mehr soja-basierte Lebensmittel als Männer in der westlichen Hemisphäre, und das Vorkommen von PK ist in Asien viel geringer als im Westen. Allerdings haben Autopsien gezeigt, dass bezüglich des Vorkommens von ruhendem PK („latent“) oder klinisch insignifikantem PK keine Unterschiede mehr zwischen den beiden Populationen bestehen. Daher stammt die Theorie, dass Isoflavone den latenten PK daran hindern können, sich auszubreiten.
(Es folgt eine Passage über die Wirkung einiger typischer japanischer sojahaltigen Speisen auf PK, was für uns nicht so relevant sein dürfte.)
Die Forscher haben herausgefunden, dass die schützende Wirkung der Isoflavone am stärksten bei Männern im Alter von 60+ war: Je mehr Isoflavone sie aßen, desto stärker reduzierten sie ihr Risiko auf lokalisierten PK. „Vielleicht wirken Isoflavone nur schützend bei Männern, die älter als 60 Jahre sind, und haben keinen schützenden Effekt in den Frühphasen des PK bei jüngeren Männern,“ schlussfolgern die Forscher in ihrer Studie.
Die Inkonsistenz der Feststellungen (siehe Überschrift) kann diverse methodische Gründe haben. Oder – wie die Forscher spekulieren – die Isoflavone treten in Interaktion mit den Östrogen-Rezeptoren des Prostatagewebes und verhindern dadurch die Produktion von Testosteron, das den PK beschleunigt. Wenn der Tumor alle seine Östrogen-Rezeptoren verliert und dadurch nicht mehr mit den Isoflavonen interagieren kann, wachsen die Tumore aggressiv.
(Abschließend werden erneut umfangreiche Studien zu den Isoflavonen und PK gefordert.)
Hier nun der Originaltext:
Soy Protective Against Localized Prostate Cancer, but Not Advanced Prostate Cancer
March 26th, 2007 by admin
The largest study so far of how the traditional soy-rich Japanese diet impacts development of prostate cancer in Japanese men has come to a seemingly contradictory conclusion: intake of isoflavone chemicals, derived largely from soy foods, decreased the risk of localized prostate cancer but increased the risk of advanced prostate cancer.
The prospective study of 43,509 men, published in the March issue of Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, suggests that the effects of isoflavones on prostate cancer development may differ according to disease stage, say researchers at the ffice:smarttags" />Cancer
One possible explanation is that isoflavones may delay the progression of latent prostate cancer only; once tumors lose estrogen-receptor beta expression and become aggressive, isoflavones may fail to protect against the development of advanced cancer, and might even increase the risk of progression, possibly by reducing serum testosterone, researchers say. It is also possible that advanced and localized prostate cancer may be different tumor subtypes, which may react differently to isoflavones.
“The present findings provide no clear understanding of when or how localized cancer will develop to aggressive cancer, and of the related effect of isoflavones,” said the study’s first author, Norie Kurahashi, M.D., of the Epidemiology and Prevention Division of the
“Given that Japanese consume isoflavones regularly throughout life, we do not know the period during which the effects of isoflavones on prostate cancer are preventive, and further research is required to find that out, including well-designed clinical trials,” she said.
Until those studies are done, the researchers recommend that Japanese men continue to consume isoflavones through their food and not through supplements.
“Consumption of isoflavones from traditional Japanese food throughout life may protect against the incidence of prostate cancer, but we cannot recommend the use of isoflavones from supplements for people who do not regularly consume these chemicals, because the relationship between isoflavones and the risk of advanced prostate cancer is not yet clear,” Kurahashi said.
Isoflavones act as both strong antioxidants and plant-based estrogens. Soybeans are the most common source of isoflavones, especially genistein and daidzein, which have been shown in some animal studies to exert a protective effect against prostate cancer.
Japanese men eat significantly more soy-based foods than do Western men, and the incidence of prostate cancer is much lower in Asian countries than in Western countries. Still, reviews of latent, or clinically insignificant, prostate cancer findings in autopsy reports have revealed no difference between the populations so scientists have theorized that isoflavones stop latent cancers from developing further.
Smaller epidemiological studies in
The researchers then followed participants from 1995 through 2004 and found that 307 men were diagnosed with prostate cancer. In this group, 74 cases were advanced, 218 were confined to the prostate organ, and 15 were of undetermined stage.
They concluded that intake of genistein, daidzein, miso soup and soy food had no overall link to diagnosis of prostate cancer. However, they calculated that the risk of developing localized prostate cancer was 50 percent lower in men who ate the most isoflavones compared to men who ate the least − meaning that men in the top category ate between two and three times as much isoflavone-rich food.
However, in a discovery they cannot explain, they also calculated that the risk of developing advanced prostate cancer was twice as high in men who consumed two or more bowls of miso soup a day than in men who ate less than one bowl of soup.
They also found that the protective effect of isoflavone-rich food was strongest in men who were older than 60: the more isoflavones they ate, the more they reduced their risk of developing localized prostate cancer. “Isoflavone may be protective for localized prostate cancer only in men aged more than 60 years, and may not have a protective effect in the early stage of prostate cancer in younger men,” the researchers conclude in their study.
The inconsistencies in the finding − that isoflavones decreased the risk of localized prostate cancer, but not the risk of advanced prostate cancer − could be errors in food measurement, or could be due to the fact that the number of participants who developed advanced prostate cancer was small, said Kurahashi. Or, as researchers speculate, isoflavones could interact with the estrogen receptor on prostate tissue enough to inhibit production of testosterone, which can fuel prostate cancer. When tumors lose all of their estrogen receptors and stop responding to isoflavone-induced hormonal interference, they grow aggressively.
“A broad body of research is required to clarify the timing and period of isoflavones’ preventive effect on prostate cancer development,” Kurahashi said.
The mission of the American Association for Cancer Researchm founded in 1907, is to prevent and cure cancer. Founded in 1907, AACR is the world’s oldest and largest professional organization dedicated to advancing cancer research.
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