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Thema Impfen : Impfen gegen biochemisches Rezidiv ?

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    Thema Impfen : Impfen gegen biochemisches Rezidiv ?

    Hallo Forum,

    Eine Frage von mir als „Neuling“:

    Ich habe untenstehend einen Abstract gefunden, wonach ein Impfstoff gegen biochemisches Rezidiv helfen soll [keinWitz.]

    Allerdings ist es eine Studie mit wenig Teilnehmern, und zwei Pharma-Unternehmen sind Mit-Autoren.

    Soll man sowas ernst nehmen ? Oder wegklicken ?
    Von Phase II – Studie bis Phase III Studie bis hin zur Leitlinie => Läßt sich das abschätzen wie lange das dauert ?

    Danke für Rückmeldungen,

    Barlaus


    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34762317/

    Long-term first-in-man PhaseI/II study of an adjuvant dendritic cell vaccine in patients with high-riskprostate cancer after radical prostatectomy

    Abstract Background: Patients with high-risk prostate cancer (PC) can experience biochemical relapse (BCR), despite surgery, and develop noncurative disease. The present study aimed to reduce the risk of BCR with a personalized dendritic cell (DC) vaccine, given as adjuvant therapy, after robot-assisted laparoscopic prostatectomy (RALP).

    Methods: Twelve weeks after RALP, 20 patients with high-risk PC and undetectable PSA received DC vaccinations for 3 years or until BCR. The primary endpoint was the time to BCR. The immune response was assessed 7 weeks after surgery (baseline) and at one-time point during the vaccination period.

    Results: Among 20 patients, 11 were BCR-free over a median of 96 months (range: 84-99). The median time from the end of vaccinations to the last follow-up was 57 months (range: 45-60). Nine patients developed BCR, either during (n = 4) or after (n = 5) the vaccination period. Among five patients diagnosed with intraductal carcinoma, three experienced early BCR during the vaccination period. All patients that developed BCR remained in stable disease within a median of 99 months (range: 74-99). The baseline immune response was significantly associated with the immune response during the vaccination period (p = 0.015). For patients diagnosed with extraprostatic extension (EPE), time to BCR was longer in vaccine responders than in non-responders (p = 0.09). Among 12 patients with the International Society of Urological Pathology (ISUP) grade 5 PC, five achieved remission after 84 months, and all mounted immune responses.
    Conclusion: Patients diagnosed with EPE and ISUP grade 5 PC were at particularly high risk of developing postsurgical BCR. In this subgroup, the vaccine response was related to a reduced BCR incidence. The vaccine was safe, without side effects. This adjuvant first-in-man Phase I/II DC vaccine study showed promising results. DC vaccines after curative surgery should be investigated further in a larger cohort of patients with high-risk PC.


    Long-term first-in-man PhaseI/II study of an adjuvant dendritic cell vaccine in patients with high-riskprostate cancer after radical prostatectomy

    • Department of Oncology, OsloUniversity Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 2Department of Urology, Oslo University Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 3Department of Urology, Akershus University Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 4Department of Pathology, Oslo University Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 5BioNTech IMFS GmbH, Idar-Oberstein, Germany.
    • 6 Departmentfor Clinical Research, Oslo University Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 7Department of Molecular Oncology, Oslo University Hospital HF, Oslo, Norway.
    • 8Department of Registration, Cancer Registry Norway, Oslo, Norway.
    • 9Department of Research and Innovation, Møre and Romsdal Hospital Trust,Ålesund, Norway.
    • 10 Medigene Immunotherapies GmbH, Munich,Germany.





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    #2
    Hallo Barlaus,
    das ist nicht abwegig. Es gibt noch weitere Studien dazu, z.B. unter Beteiligung von BioNTech; die heißt Pro-Merit und daran kann man auch noch teilnehmen. Findest Du im Internet. Hier der Link: https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04382898
    Gruß Arnold
    Mein Bericht: http://de.myprostate.eu/?req=user&id=875

    Kommentar


      #3
      Hallo Barlaus,

      im verlinkten Text heißt es:

      The present study aimed to reduce the risk of BCR with a personalized dendritic cell (DC) vaccine
      Die Betonung liegt auf personalized, d. h. für jeden Patienten muss ein individueller Impfstoff entwickelt werden. Mit den dendritischen Zellen und deren Aktivierung gegen den Krabs hat man sich schon vor über 20 Jahren beschäftigt. Dem Gründer der KISP, Uwe Peters, wurde damals eine solche Therapie angeboten, für schlappe 20.000,- DM (ja. die gab's damals noch!), wenn ich mich recht erinnere, und ohne Erfolgsgarantie natürlich. Er lehnte dankend ab. Es hat damals auch nie jemand davon berichtet, dass eine derartige Therapie bei ihm erfolgreich gewesen wäre. Vielleicht weiß man ja heute besser, wie man das anstellen könnte, aber die individuellen Entwicklungskosten dürften ähnlich sein, und auf eine Erstattung durch die KK braucht man nicht zu hoffen.

      Ralf

      Kommentar


        #4
        @Arnold: Danke für den Link. Bei der Studie Pro-Merit muss die Prostata noch drin sein ? (Patients who intend to have and are suitable for a radical prostatectomy.) Aber ich fand es interessant, vielleicht gibt es doch irgendwann Impfstoff für Prostata Krebs. Wer hätte bei Corona gedacht, dass so schnell Impfstoff gibt ? Du hast mich auf jeden Fall auf die Idee gebracht, auf klinische Studien aktiv zu achten. Danke !!

        @Ralf: Dein Hintergrundwissen ist unbezahlbar. Das so was schon vor zwanzig Jahren angedacht war, relativiert die Studie wieder, finde ich. Auch etwas von Uwe Peters zu erfahren, war interessant (seine Geschichte auf "KISP" habe ich noch nicht gelesen). Danke !

        Das Forum hilft mir wirklich, Danke.

        Alles Gute für 2022

        VG,
        Barlaus
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